Tyksundervisningen giver ikke plads til sproget!

Tyskundervisningen i Danmark skal alt for meget

Der skal både undervises i geografi – Landeskunde – og i historie – alle de gamle historier om 2. verdenskrig, murens fald og Berlin og DDR osv. og så videre og så væk. Tyskundervisningen giver ikke plads til sproget

Det er IKKE fordi historie ikke er interessant eller geografi ikke relevant

Men hvorfor pokker skal tyskundervisningen trække både geografi og historie, når eleverne kun har 3 lektioner om ugen? Det er da at skyde med spredehagl og ville alt for meget andet med tyskundervisningen end at sætte fokus på og give plads til selve SPROGET! Som fx ordforråd, grammatisk træning, grammatisk viden, sætningsanalyse ..

Når jeg siger tyskundervisningen ikke giver plads til sproget, er det jo fordi, jeg ønsker for alle elever, at:

Tyskundervisningen skal give mere plads/plads nok til SPROGET!

Når geografi og historie skal have så meget plads, som det får nu, betyder det, at sproget SLET SLET SLET IKKE får den opmærksomhed det fortjener!

og DET betyder, at alt alt alt for mange unge mennesker ikke kan finde ud af tysk – uden at det er DERES skyld!

og det synes jeg som tysklæreren, der ser så mange unge mennesker tro, der er noget i vejen med DERES evner, er helt unfair – faktisk synes jeg, dælen dytte mig det er for dårligt, at tyskundervisningen i Danmark ikke giver plads nok til sproget og den basisgrammatiske træning, der er en forudsætning for at mestre sproget og opleve glæde ved at lære tysk!

Det vil jeg gerne skabe debat om og ændringer i med det her blogindlæg og mit opslag på Facebook (som du kan læse længere nede).

Facebookopslag om at give sproget opmærksomheden

I Facebookopslaget får du mit bud på, hvorfor der er så mange velfungerende, begavede unge mennesker, der ikke kan finde ud af tysk – det er ikke rocket science – det hænger sammen med et forældet tyskundervisningsparadigme, hvor man vil alt for meget andet med tysktimerne end selve sproget. Igen – tyskundervisningen giver ikke plads nok til selve sproget – den drukner i paradigmer, som er udstukket af ministerier, der ikke selv sidder med hverdagskonsekvenserne af det man TROR er fornuftigt eller hensigtsmæssigt.

Lad os få en debat om sproget i fokus!

Det vil jeg gerne skabe en debat om, både for det tyske sprogs skyld og for de unge menneskers og deres forældres skyld.

Giv de unge mennesker “jeg KAN” følelsen tilbage!

Jeg sidder nemlig hver dag med de unge mennesker, som IKKE kan finde ud af tysk eller rettere TROR de ikke kan.

For selvfølgelig KAN DE! De skal bare have fokus på sproget og grammatikken på den rigtige måde, så kan de SAGTENS LÆRE TYSK!


Læs med og kommentér gerne

KH
Helle-Sofia

Få en prøvetime online

Hvis du allerede inden, du læser mit indlæg fra Facebooksiden ved, du gerne vil have 1:1 undervisning af mig, fordi du ikke har tid eller tålmodighed til at vente på, at UVM og skolerne får taget sig sammen til at opgradere tyskundervisningen, så er du selvfølgelig super velkommen til at booke en prøvelektion online.

Læs om prøvelektionen og book en tid her

Her finder du linket til min landingsside om, hvad prøvetimen går ud på, skriv dig op her

Prøvetime i tysk

Læs mit opslag på Facebook og snus til min side

her finder du linket til mit opslag på Facebook

Læs opslaget i gengivelse her:

og her er en tilpasset gengivelse af det:

Tyskundervisningen drukner i geografi og historie-indslag

“Tyskundervisningen i de danske skoler drukner i geografi og historieundervisning istedet for dedikeret tid til selve sproget.Der er alt for lidt tid til at bruge sproget i praksis og forstå/træne grammatikken”JA det er min mening som tysklærer gennem de sidste 10 år.

og det kan godt være du hopper lidt i stolen over min udtalelse, især hvis du selv er (tysk)lærer eller eller sidder i et ministerium og har været med til at lave retningslinierne for tyskundervisningen.Det kan også være du er enig med mig og tænker FEDT hun siger det højt!Begge dele er helt OK,

Det som ingen taler om … men alle lider under…

for – som jeg observerer det – er der ikke mange, der tager dette tema op og det synes jeg er synd og skam – især fordi de forældede retningslinier tysklærere skal undervise efter, rammer moderne unge mennesker og deres mestring i tysk!

Retningslinierne for tyskundervisningen er forældede

FOR Jeg mener disse retningslinier er DYBT forældede og trænger kraftigt til fornyelse.

Og det er ikke fordi, jeg har noget som helst i mod hverken Tysklands historie eller geografi – det er skam mega spændende- jeg synes bare, at når danske skoleelever har ca. 3 tysktimer om ugen fra 7-9. klasse og kun ud 1 af disse er reserveret til enten grammatik eller indlæring af nye ord – så er det dælen dyttemig svært at komme særligt langt med selve sproget!og hos mig er det DET TYSKE SPROG, der er i fokusFREMFOR NOGET SOM HELST ANDET

Lad os få 100% fokus på ordforråd, taletræning og grammatik

så jeg siger ind med:100 % undervisning i ordforråd, tid til at SIGE noget i tysktimerne – tid til at bygge grammatikken grundigt og vedholdende op, så eleverne forstår, hvordan de skal BRUGE grammatikken til at lave sætninger med

DET giver sproglig mestring OG jeg KAN følelse hos eleverneistedet for at ALT ALT for mange, begavede, velfungerende unge menensker går rundt og tror, der er noget i vejen med DEM(og deres forældre får grå hår eller ondt i sjælen af bekymring over at deres ellers så velfungerende barn ikke trives i tysk)…

Der er intet i vejen med de unge menneskers hjerner – overhovedetdet ser jeg hver dag i mit tysklokale – og jeg foræller mine elever det! Fordi jeg gennem de sidste 8 års praksis har set igen og igen!

De kan SAGTENS lære tysk

Det tager 4-8 timers 1:1 undervisning i min butik, så kører det for mine elever

– uanset om de går i 6-7-8-9 klasse eller i gymnasiet….

Vil du gerne hurtigt i gang og have hjælp til tysk, kan du tjekke min mest populære pakke og prise ud her

Det er 8 x 1:1 træning på zoom eller teams og det rykker mine elever fra 02 og 4 til karakterer som 7 og 10!

1:1 tysk 4-8 gange lærer dig det samme som to år i skolen

Nu er jeg ikke matematiklærer men Lad os forsøgsvis gange de 4-8 timers 1:1 med 25 (det gennemsnitlige antal elever i en klasse)

så skulle det give 100-200 tysktimer for at nå samme resultatdet er ca 1-2 skoleår med 3 timers FOKUSERET tysk i 40 uger,så skulle den være hjemme…hvis tyskundervisningen ellers får lov …

Uanset hvad – bare for at der kan komme en smule mere fokus på sproget – så op i hækken med geografi og historie (læs Landeskunde, 2. verdenskrig, Mauerfall og hvad pokker tyklærere i det ganske, danske land ellers skal padle rundt i) – i det mindste indtil, vi får mere end 3 tysklektioner om ugen – og de bliver udnyttet bedre end de gør nu…

Flyt dog Landeskunde og 2. verdenskrig til geografi og historietimerne!

ALT det kan man i princippet groft sagt flytte til historie og geografitimernedet ville være ihvertfald være kreativt som en alternativ model. SPROGET SKAL I FOKUS. Eleverne skal have TALETID i tysktimerneså de kan ØVE sig i det, de lærer!

Grammatikken skal være lavpraktisk og elev-orienteret

Grammatikken skal gennemgåes grundigt og lavpraktiski små doser i tysktimerne ikke – som jeg ofte hører den gengivet – højteoretisk og overordnet på det niveau læreren har forstået det (og tror eleven af sig selv fatter – men på elevens niveau.

Det er den form for praksis, der skaber sproglæring

Sådan er det i min butik …

for her bestemmer JEG, og de elever, der er kunder i min butik får selvfølgelig elevorienteret behandling og skræddersyet undervisning med tid til atlle de spørgsmål, der måtte være og tid til at øve både grammatik, udtale og ordforråd igen og igen…

Vil du træne hos mig, så skriv til mig

Vil du eller dit barn være en af dem, der hurtigt får succes og oplever mestring i tysk for første gang i årevis, kan I

  1. booke en gratis prøvelektion her
  2. se priser og købe et forløb her
  3. stille spørgsmål til mig i messenger på Facebook eller på hs @ tantetysk.dk

Vil du kommentere blogindlægget, så skriv en kommentar

Er du enig eller uenig med mig i mit skriv her, så skriv gerne en kommentar – det er på tide, der kommer en dialog om det her, så de unge mennesker kan få deres “jeg KAN” følelse frem i 1. række!

KH und mit LiebeTante Tysk 🥰

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Spor fra din hjemmeside.

Skriv en kommentar